Napisz do nas: dyrpp35@umt.tarnow.pl
Przedszkole Publiczne Nr 35 z Oddziałem Integracyjnym w Tarnowie

Innowacja Gimnastyka

Innowacja /Gimnastyka Smyka - mała i duża motoryka/ jest  odpowiedzią na zauważone problemy dzieci w zakresie sprawności motorycznych zarówno w obrębie motoryki małej jak i dużej, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej wychowania przedszkolnego. 

Cel główny:

Innowacja pedagogiczna ma na celu prawidłowo stymulować rozwój motoryki małej i dużej, dbać o integrację sensoryczną i wpływać na wszechstronny rozwój najmłodszych podopiecznych.

Cele szczegółowe:

·       usprawnianie ruchów w zakresie dużej motoryki,

·       usprawnianie ruchów w zakresie małej motoryki,

·       wzmacnianie stabilizacji centralnej oraz stabilizacji obręczy barkowej,

·       poprawa umiejętności właściwego chwytu

·       rozwijanie zdolności manipulacyjnych,

·       rozwijanie precyzyjnych ruchów rąk

·       wydłużenie zdolności koncentracji uwagi

·       prowokowanie do przekraczania linii środkowej ciała

·       stymulacja dotykowa dłoni,

·       kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,

·       rozwijanie wiary we własne siły,

·       poznanie nowych zabaw,

·       rozbudzanie zainteresowań aktywnością ruchową,

·       wspomaganie harmonijnego rozwoju dziecka,

·       kształtowanie i doskonalenie podstawowych zdolności motorycznych (siła, szybkość, równowaga, koordynacja),

·       zapobieganie wadom postawy

·       poprawa wykonywania czynności samoobsługowych, m. in. posługiwania się sztućcami podczas jedzenia, ubierania, wiązania sznurowadeł, zapinania guzików oraz swobodnego posługiwania się przedmiotami codziennego użytku,

Podejmowane działania przyczynią się do rozwoju aktywności dziecka, jego dążenia do zaspokajania potrzeb biologicznych, emocjonalnych i poznawczych, do samorealizacji. Innowacja uwzględnia aktywny proces uczenia się dzieci podczas kontaktów partnerskich z rówieśnikami oraz wspólnemu działaniu. Jednocześnie zapewnia indywidualną możliwość wyrażania myśli i uczuć oraz poszanowanie innych.

Podczas realizacji założeń innowacji wykorzystane zostaną naturalne zainteresowania dziecka tym, co  nieznane i tajemnicze oraz jego dotychczasowe umiejętności i możliwości. Odpowiednio zastosowana motywacja do działania i twórcza postawa nauczyciela przyczyni się do otwarcia się dzieci na nowe postrzegania siebie i środowiska, do uczenia się przez działanie  i przeżywanie. Odpowiednio dobrane ćwiczenia oraz systematyczne ich prowadzenie przyczynią się do prawidłowego, holistycznego rozwoju dzieci a dokładniej:

- normalizacji napięcia mięśniowego kończyn,

- prawidłowego odbioru wrażeń dotykowych,

- lepszej sprawności ruchowej całej kończyny górnej,

- kształtowania czynności manipulacyjnych dłoni,

- wykonywania kontrolowanych i precyzyjnych ruchów palców,

- stosowania właściwego chwytu narzędzi kreślarskich, sztućców

- lepszej koncentracji uwagi,

- poprawy umiejętności grafomotorycznych,

- prawidłowej orientacji w przestrzeni i w schemacie własnego ciała.