Projekt edukacyjny "Jak mówić o niepełnosprawności"

Projekt edukacyjny
"Jak mówić o niepełnosprawności" Edycja III
Ogólnopolski projekt edukacyjny „Jak mówić o niepełnosprawności?” to inicjatywa, której celem jest uwrażliwienie na potrzeby osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Wprowadzając dzieci w świat różnorodności, projekt uczy empatii, tolerancji i akceptacji, a także pokazuje, jak ważny jest język, którego używamy w codziennych rozmowach. Dzięki specjalnie przygotowanym materiałom dydaktycznym i angażującym działaniom, uczestnicy projektu mają okazję lepiej zrozumieć, czym jest niepełnosprawność, jakie niesie wyzwania i jak można wspierać osoby, które jej doświadczają.
W naszej placówce projekt realizowany będzie w grupach dzieci starszych, które zostały wybrane do udziału w tej wartościowej inicjatywie. Zajęcia poprowadzi pani mgr Martyna Sacha – pedagog specjalny.
Cele projektu
1. Uwrażliwienie dzieci na obecność i potrzeby osób z niepełnosprawnościami.
2. Rozwijanie empatii, wrażliwości i otwartości wobec drugiego człowieka.
3. Budowanie postawy tolerancji i akceptacji różnorodności.
4. Kształtowanie umiejętności właściwego i szanującego języka w mówieniu
o niepełnosprawności.
5. Przełamywanie stereotypów i uprzedzeń.
6. Przygotowanie dzieci do wspólnego spędzania czasu, nauki i zabawy z osobami
o odmiennych potrzebach.
Forma i przebieg projektu
Projekt będzie realizowany w formie cyklu zajęć edukacyjnych i warsztatowych, dostosowanych do wieku i możliwości dzieci. W trakcie spotkań dzieci będą:
• słuchać opowiadań i historyjek obrazkowych wprowadzających w tematykę różnych niepełnosprawności,
• uczestniczyć w rozmowach i dyskusjach na temat tolerancji, szacunku i wzajemnej pomocy,
• brać udział w zabawach integracyjnych, ćwiczeniach praktycznych i symulacjach pozwalających lepiej zrozumieć ograniczenia osób z niepełnosprawnościami,
• poznawać podstawowe elementy języka migowego, alfabet Braille’a czy sposoby pomocy osobie niewidomej,
• wykonywać prace plastyczne i projekty grupowe związane z obchodami ważnych dni (np. Światowego Dnia Zespołu Downa, Dnia Świadomości Autyzmu).
Zajęcia będą odbywać się w kolejnych miesiącach roku szkolnego i obejmą różne obszary niepełnosprawności, tak aby dzieci mogły stopniowo poszerzać swoją wiedzę i doświadczenia.