Uczymy dzieci programować - gr. VIII
W programie „Uczymy Dzieci Programować” naukę kodowania traktujemy jako z góry zaplanowany proces, gdzie każde działanie wynika z poprzedniego i jest wstępem do kolejnego. W naszych propozycjach zabawy około programistyczne wplatane są do codziennych aktywności dydaktycznych, niezależnie od realizowanych aktualnie treści, czy posiadanych narzędzi dydaktycznych. Można kodować na edukacji matematycznej, społecznej, językowej, artystycznej...można kodować wyłącznie offline lub łącząc aktywności unplugged z pracą z wykorzystaniem robotów edukacyjnych i sprzętu komputerowego.
Zaproponowane przez nas scenariusze sprawdzą się zarówno w przypadku edukacji realizowanej stacjonarnie, jak i zdalnie.
Z programem „Uczymy dzieci programować” nauka podstaw programowania będzie dla dzieci wartościową, wszechstronnie rozwijającą lekcją i świetną zabawą a dla nauczycieli doskonałą okazją do poszerzenia swoich kompetencji w zakresie wykorzystywania narzędzi TiK w procesie dydaktycznym.
- AUTOR PROGRAMU: Anna Świć (Kodowanie na dywanie)
- ORGRANIZATOR PROGRAMU: Fundacja Rozwoju Edukacji Cyfrowej,
wsparcia udziela marka Edu-Sense - KOORDYNATORZY PROGRAMU: Anna Świć, Rafał Mitkowski
CELE OGÓLNE:
- Świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzanie elementów kodowania i robotyki do zajęć dydaktycznych na różnych etapach edukacji (edukacja przedszkolna, edukacja wczesnoszkolna)
- Nauka przez zabawę
CELE OPERACYJNE:
- Kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności
- Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań
- Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro
- Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne
- Stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat, świadome, czynne i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii
- Kształtowanie kompetencji kluczowych
- Przygotowanie do programowania blokowego
ŚCIEŻKA PODSTAWOWA:
Ścieżka podstawowa, to regularne cotygodniowe zajęcia zawierające elementy kodowania. Tematyka zajęć wpisuje się w program realizowany zarówno w przedszkolu, jak i w edukacji wczesnoszkolnej.
TEMATY COTYGODNIOWYCH ZADAŃ:
Wrzesień:
- Miło cię widzieć - wracamy do przedszkola
- Ja, ty, my - tworzymy zakodowany grupowy kodeks
- Kolorowe, piękne, pachnące - jesienne owoce i warzywa
- Moja miejscowość - ćwiczymy kierunki
Październik:
- Jesień w parku - zadania dla mistrza łamigłówek
- Jesień w lesie - poznajemy grzyby, tworzymy grę planszową
- My się zimy nie boimy - tworzymy algorytm jesiennych przetworów
- Dbamy o nasze zdrowie
Listopad:
- Kap, kap, kap...rytmy wstępem do pętli
- Polska - moja Ojczyzna...zakodowane symbole narodowe
- Dawno...dawno...dawno temu...
- Ubrania na zimowe dni - kategoryzowanie obiektów
Grudzień:
- Przybądź Święty Mikołaju - droga czy kod?
- Zabawy bez zabawek - jestem projektantem
- Zakodowane święta
- Coś się kończy, coś się zaczyna - planujemy
Styczeń:
- Styczeń, luty, marzec...poznajemy miesiące, szukamy pętli w przyrodzie
- Biało dookoła
- Kochana Babciu, kochany Dziadku - zakodowana uroczystość
- Bezpieczni zimą - tworzymy kod bezpiecznych zimowych zabaw