20minut dla matematyki
Grupa VIII bierze udział w projekcie #20minutdlaMATEMATYKI – edukacja matematyczna w domu i w przedszkolu, którego Autorką i Organizatorką jest Zuzanna Jastrzębska-Krajewska.
Głównym celem projektu jest realizacja Dziecięcej Matematyki® autorstwa prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej w grupie przedszkolnej zgodnie z założeniami koncepcji oraz, co równie ważne, angażowanie i inspirowanie rodziców przedszkolaków do codziennej aktywności matematycznej z wykorzystaniem sytuacji życiowych.
Nauczyciel wychowania przedszkolnego, który jest pierwszym nauczycielem matematyki, powinien być drogowskazem rodzica. Jeśli zbudujemy solidny fundament podstawowych pojęć matematycznych i będziemy pozwalać przedszkolakom „dotykać” matematyki, bawić się nią, będą one lepiej radziły sobie zarówno w edukacji szkolnej, jak i w życiu – wykazując się zaradnością życiową.
Cele szczegółowe:
-
Zachęcenie przedszkoli i szkół podstawowych [klasy I-III] do włączania się do projektu celem organizowania efektywnej edukacji matematycznej wg koncepcji Dziecięcej Matematyki autorstwa E. Gruszyczk-Kolczyńskiej. W przypadku klas początkowych - wyciąganie zadań matematycznych z kartki papieru [podręczników] do nauczania czynnościowego, używanie liczmanów, itd.
-
Zapoznanie z koncepcją Dziecięcej Matematyki® autorstwa E. Gruszczyk-Kolczyńskiej [która ma przełożenie zarówno na edukację przedszkolną, jak i wczesnoszkolną]
-
Motywowanie do wprowadzania zmian w edukacji matematycznej we współpracy placówek z rodzicami
-
Świadome stosowanie reguł i prawidłowe używanie pojęć matematycznych zawartych w Dziecięcej Matematyce® przez nauczycieli i rodziców w edukacji przedszkolnej wczesnoszkolnej, jak i domowej
-
Doskonalenie wiedzy i umiejętności nauczycieli w zakresie nowatorskich metod i form pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym do prowadzenia zajęć, zabaw z edukacji matematycznej i dzielenia się tymi kompetencjami z rodzicami
-
Dostrzeganie możliwości efektywnego uczenia się przez dzieci poprzez stwarzanie i wykorzystywanie codziennych sytuacji życiowych do utrwalania wiadomości i umiejętności matematycznych
-
Wykorzystywanie okazji do upowszechniania wiedzy o skutecznych metodach i sposobach uczenia matematyki
-
Utrwalenie własnych wiadomości i umiejętności z zakresu podstaw matematyki
Metody działania:
Uczenie czynnościowe, czyli poprzez działanie - dziecko nie uczy się matematyki wypełniając zadania w podręcznikach lub na kartach pracy, tylko poprzez manipulację przedmiotami, doświadczanie, próby, popełnianie błędów, w czasie i przestrzeni.